Pages

Wednesday, February 10, 2010

Keistimewaan Kia Forte

JENAMA Kia sering dianggap jentera yang kurang dari segi teknologi, kuasa, reka bentuk dan penjimatan minyak.

Kebanyakan model buatan Korea kurang mendapat perhatian berbanding model sedan Jepun yang lebih popular dan memiliki reka bentuk moden.

Bagaimanapun, pelancaran model Forte oleh NazaKia Sdn Bhd, baru-baru ini benar-benar menawarkan produk lebih bersifat global.

Peluang memandu uji model ganti bagi Spectra itu dari Pulau Pinang ke ibu kota membuktikan Kia mahu bersaing dengan jenama terkenal untuk segmen kelas C seperti Toyota Vios, Honda City, Nissan Latio dan Proton Gen.2.

Peluang memandu 1.6L SX memang berbaloi untuk kereta berharga RM81,800.

Ciri fizikalnya tegap, besar dan tinggi manakala reka bentuk lampu belakangnya seperti kereta mewah Jepun.

Gril hadapan lebar diapit dua lampu utama memanjang menampakkan bentuknya yang sporty serta lebar.

Ruang dalamannya turut diberi nafas baru dengan rekaan bentuk kerusi yang selesa.

Untuk masuk ke kabin, kunci tidak perlu dikeluarkan dari kocek. Pemandu hanya perlu berdiri di sebelah pintu dan tekan punat getah kecil pada pemegang.

Di ruang kabin, tekan sahaja butang 'Start/Stop' dan enjin boleh hidup, disertai dengan mainan iluminasi cahaya merah daripada konsul meter dan bawah papan pemuka.

Rekaan papan pemuka tersusun kemas memudahkan pemandu mengawal selain bantuan penyaman udara digital.

Memandu sekitar Georgetown sebelum ke Lebuh raya Utara Selatan (Plus) memang mengujakan.

Kia Forte dijana enjin 1.6L dengan DOHC, CVVT dan MPI menghasilkan 122 kuasa kuda (hp) pada 6,300 rpm dan tork pula pada 156Nm pada 4,200 rpm.

Sistem transmisi automatik empat kelajuan beroperasi dengan lancar dibantu sistem suspensi depan MacPherson serta torsion beam di belakang menjamin keselesaan penghuni.

Sistem audio enam pembesar suara menawarkan kelunakan bunyi sekali gus mengelak mengantuk terutama dalam perjalanan jauh.

Penggunaan skrin LCD dengan resolusi tinggi terang dan cantik dipandang adalah satu lagi keistimewaan Forte.

Forte dilengkapi empat pengesan sonik dipasang pada bampar belakang sementara grafik sistem ini dipaparkan pada skrin LCD ketika mengundurkan kereta.

Malah, lampu hadapan utama akan menyala secara automatik manakala cermin pandang belakang dari jenis electro-chromic mampu menangkis silauan lampu kereta.

Semua ciri ini hanya boleh didapati pada kereta mewah dan Forte menggunakannya untuk model yang bersifat pertengahan.

Kia Forte dilengkapi ciri keselamatan tinggi seperti dua beg udara, sistem head-rest aktif, sistem ABS empat roda, sistem kawalan stabiliti elektronik (ESC) dengan sistem kawalan cengkaman (traction control) dan lampu besar kawalan automatik (auto headlight).

Kesimpulannya, Kia Forte adalah kereta sedan paling berbaloi dimiliki berbanding mana-mana model keluaran Jepun dan tempatan buat masa kini.

SPESIFIKASI Kia Forte 1.6L SX Enjin: 1.6 DOHC MPI CVVT dengan Mechanical Lash Adjust Kuasa maksimum: 122hp pada 6,300 rpm Tork maksimum: 156Nm pada 4,200 rpm Transmisi: empat kelajuan auto dengan Shiftronic.

Harga: RM81,800 atas jalan termasuk insurans Tayar dicadangkan: ComfortContact-1 185/55 R15 82V - Mymetro

No comments:

Post a Comment