Pages

Thursday, December 3, 2009

Toyota Vios TRD Sportivo

'Si gemuk' garang

GOLONGAN muda atau baru pertama memiliki kereta pasti tidak terkecuali daripada mengubah suai jentera mereka supaya kelihatan lain daripada lain.

Bagaimanapun, produk tambahan seperti skirting atau sistem suspensi (spring) lebih rendah yang tidak menepati spesifikasi kilang bakal mengundang padah apabila digunakan secara keras dan lasak.

Malah, kemalangan mungkin berlaku akibat kesukaran mengawal kenderaan akibat menggunakan produk diragui keberkesanannya di jalan raya, apatah lagi di litar lumba.

Baru-baru ini, penulis berpeluang memandu uji model Toyota Vios TRD Sportivo yang dipertingkatkan daripada model asal Vios.

Model yang didatangkan khas dengan bodykit tulen TRD ini bukan saja kelihatan cantik dan bergaya, malah didatangkan dengan spring sport TRD.

Sentuhan pusat talaan sendiri, TRD atau Toyota Racing Development menjadikan model Vios kini seronok dipandu serta pemilik tidak perlu lagi ke kedai aksesori mencari kit kelengkapannya.

Jentera pandu uji berwarna putih kelihatan bergaya ditambah pula bentuknya yang lebih rendah dan 'gemuk'.

Pada asalnya model ini diambil daripada versi S dan tiada sebarang ubah suai dilakukan terhadap prestasi enjin dan sistem talaan.

TRD lebih mengutamakan aspek luaran dengan padanan bodykit rekaan khas yang menjadikan Vios tampak garang.

Bagi versi automatik, Toyota menggunakan sistem suspensi TRD Sportivo yang menjadikan model berkenaan lebih 15 milimeter rendah daripada asal.

Ini menyebabkan jentera lebih mantap ketika mengambil selekoh dan tidak terlalu keras untuk kegunaan jalan raya.

Terdahulu, sebelum media dibenarkan memandu uji di jalan raya, penulis diberi kesempatan untuk mengujinya di Litar F1, Sepang.

Ternyata sesi halangan seperti slalom, halangan (chicanes) dan pusingan tidak menjadi masalah apabila sistem gantungan TRD Sportivo berfungsi dengan cemerlang.

Dari segi kuasa, Vios TRD masih menggunakan enjin sama seperti model asal, tetapi perubahan kosmetik berjaya menjadikannya nampak segar.

Vios TRD Sportivo dijana enjin 1,491cc empat silinder selari, DOHC, 16 injap dengan teknologi VVT-i.

Ia berupaya menghasilkan kuasa maksimum sehingga 109PS pada 6,000rpm manakala tork maksimum setinggi 141Nm pada 4,200rpm.

Suspensi TRD Sportivo beraksi cemerlang di jalan raya biasa dan sesuai bagi kegunaan seisi keluarga di mana ia lebih lembut dan tidak terlalu 'terlompat' ketika melalui jalan tidak rata atau terlanggar lubang.

Ruang dalamannya tidak banyak berbeza, cuma kerusi dihiasi dengan fabrik TRD Sportivo manakala pedal brek dan minyak adalah daripada TRD.

Papan pemuka kemas dan menarik dengan hiasan ala gentian karbon menampakkan ciri sporty tulen.

Paparan meter tengah membantu penglihatan lebih jelas bagi pemandu selain kawalan audio di kaki stereng menjadikan pemanduan lebih fokus.

Tuil gear turut mendapat sentuhan kulit daripada TRD yang menarik dan kemas.

Semua aksesori tulen ini menepati piawaian ketat daripada Toyota selain mendapat jaminan daripada pengeluar.

Berharga RM91,518.17, Toyota Vios TRD bakal menarik perhatian golongan muda yang masih mencari kereta yang sesuai dengan usia serta ranggi.

Malah, masih belum menetapkan harga bagi Vios versi TRD, aksesori tulen berkenaan bakal mendapat sambutan daripada golongan muda yang mahukan kenderaan hasil suntikan TRD asli.

>SPESIFIKASI

TOYOTA VIOS TRD 1.5L

ENJIN: Empat silinder selari, DOHC, 16 injap, VVT-i

KUASA MAKSIMUM: 109 PS pada 6,000rpm

TORK MAKSIMUM: 141Nm pada 4,200rpm

TRANSMISI: Automatik empat kelajuan dengan ECT, gate shifter

CIRI KESELAMATAN: Beg udara, ABS, EBD, BA, sensor undur

Tayar dicadangkan: ComfortContact-1 195/55 R15 85V

-Mymetro

No comments:

Post a Comment